ראיון עם מנהל העמותה

ראיון עם מנהל העמותה

עמותת הבנק החברתי למזון תינוקות, נולדה כדי לענות על צורך חיוני שעד היום נפל בין הכיסאות – לספק תמ”ל למשפחות נזקקות ברחבי הארץ.
מנהל הבנק החברתי, מאיר שדה מספר על מהות העמותה ומטרותיה.

איך נולד הרעיון של הקמת העמותה?

עמותת אחריות חברתית – לתת מכל הלב )ע”ר( 580553360 נוסדה בשנת 2012 במטרה לסייע למשפחות נזקקות. לפני 8 חודשים פנתה אלינו משפחה שביקשה עזרה עם תמ”ל. פרסמנו פוסט בעניין בפייסבוק והוצפנו בפניות של אנשים שביקשו לתרום תמ”ל, לצד משפחות נוספות שביקשו עזרה.

החלטנו לחקור את הנושא וגילינו שתחום הסיוע לתינוקות לא זוכה למענה ראוי. בארץ חיים כ-600,000 תינוקות, ילדים ובני נוער מתחת לקו העוני, כולם מוגדרים כ”ילדים”. למרות שנתון מזעזע זה כולל עשרות אלפי תינוקות רעבים, ההתמקדות היא בילדים ובבני-הנוער בגנים ובבתי הספר. למעשה, עד לשידור הכתבה על הבנק החברתי למזון תינוקות בערוץ 10 (לחצו כאן), לא היה שום אזכור לנושא בתקשורת. לכן, החלטנו שהגיע הזמן להרים את הכפפה ולהתחיל לפעול בנושא.

מדוע בחרתם להתמקד בתמ”ל?

סלי המזון שמשפחות נזקקות מקבלות מדי פעם מהעמותות השונות, אינם כוללים תמ”ל ומחירי התמ”ל היקרים גורמים לכך שמחוסר ברירה, אימהות מוהלות את התמ”ל עם ביצה, קמח או דבש. אגב, רובן לא מודעות לנזקים הבריאותיים הכרוכים בכך שתינוקות מקבלים את המוצרים האלה לפני גיל שנה.

לגבי חלב אם, אנחנו כמובן ממליצים עליו בעדיפות ראשונה אבל לא כולן מצליחות להניק. יש לכך סיבות שונות ואחת מהן היא שבקרב משפחות מעוטות יכולת, אימהות רבות לא נוטלות ויטמינים במהלך ההיריון. המודעות שלהן לחשיבות נטילת הוויטמינים היא אפסית וגם אין להן תקציב לרכישתם. חשוב מאוד שנשים יקבלו ויטמינים שיעזרו להן בהנקה ואנחנו עומדים לפעול גם בתחום זה.

עבור תינוקות, רמת סיכון הגבוהה ביותר היא בשנה הראשונה לחייהם. כדי לגדול ולהתפתח כראוי הם חייבים תמ”ל בכמות הנדרשת. לכן החלטנו להתמקד כרגע בתרומות של תמ”ל למשפחות עם תינוקות עד גיל שנה.

מה צריך לעשות כדי להוזיל את התמ”ל?

צריך להבין שתמ”ל הוא אחד המצרכים היקרים ביותר בסל הקניות.

הניסיון לייצר תחרות ולהוזיל מחירים על ידי הכנסת תמ”ל זול יותר של חברות שונות, לא צלח. אחרי פרשת רמדיה, אנשים מפחדים לנסות תמ”ל של חברות לא מוכרות.

בנוסף, הממשלה לא קובעת מחיר אחיד לתמ”ל, בטענה שהוא יהיה יקר יותר מהמחיר המוצע ברשתות השיווק. מה שקורה היום הוא שרשתות השיווק מתחרות בניהן על קונים ולכן עורכות מבצעים להוזלת מחירי התמ”ל.

לדעתי ניתן להוזיל את התמ”ל בשתי דרכים:

  • הממשלה תסבסד את התמ”ל.
  • הממשלה תקנה את התמ”ל ותספק אותו למשפחות באמצעות טיפת חלב והעמותות השונות.

היכן פועלת העמותה?

הקמנו סניפים בחולון ובראש העין בשיתוף עם העיריות שם.

במרכז הקהילתי בחולון הצבנו ארגזים ושלט פרסום לאיסוף תרומות של תמ”ל.

בקרוב ניפגש עם עיריות נוספות כמו תל אביב וניזום פרויקטים התנדבותיים שונים.

מה עושים מתנדבי העמותה?

יש לנו מתנדבים במגוון תחומים: מנהלי סניפים בראש העין, בחולון ובקרוב גם בתל אביב, אנשי שיווק, שליחים, גרפיקאים, קופירייטרים, צלמים, עורכי תמונות וסרטים.

יש לנו מחסור בשליחים לאיסוף התמ”ל ופיזורו בבתי המשפחות.

עם אילו חברות יצרתם שיתופי פעולה?

עד כה יצרנו שיתופי פעולה עם חברות שונות:

IBM ו-HackerU – במסגרת ההאקתון של חברות אלו, הן תכננו עבורנו אפליקציה, המאפשרת לאנשים לתרום כסף לבנק החברתי ולמשפחות להירשם דרכה לקבלת התמ”ל. האפליקציה מאפשרת לנו גם לאסוף תרומות של תמ”ל באמצעות שליחים, ליידע תורמים לגבי איזה סוגי תמ”ל אנחנו צריכים כרגע ועוד שלל אפשרויות.

חברת מטרנה – נותנת לנו קופסת מזון על כל 10 קופסאות שתורמים לנו.

WIX – תרמו לנו את האתר ואף הקצו לנו מתכנת שעוזר לנו לתפעל אותו.

אנחנו נמצאים עדיין בשלבי הקמת התשתיות וכשנסיים, נפנה לקבלת סיוע מחברות נוספות, אנשי ממון, הממשלה וקרנות שונות.

מה הן המטרות העתידיות של העמותה?

השלב הראשון הוא בתחום אספקת התמ”ל ועד לחופש הגדול אנחנו רוצים להגיע ל-100 משפחות שיקבלו מאתנו סיוע באופן קבוע. בהמשך השאיפה שלנו היא לספק תמ”ל קבוע ל-100 משפחות מתחלפות, במשך 3 שנים.

בעתיד הרחוק יותר, המטרה היא להגיע למצב בו כל התינוקות הנזקקים בארץ יקבלו אספקה קבועה של תמ”ל, במשך 3 שנים.

השלב השני הוא בתחום אספקת הוויטמינים לאימהות בשלבי בהריון. החשיבות של נטילת הוויטמינים לבריאות האם והעובר היא עצומה. אנחנו רוצים לפעול להגדלת המודעות לנושא ולאפשר לאימהות לקבל ויטמינים, כדי שיוכלו לספק לילדם חלב אם עשיר ובריא.

השלב שלישי מתמקד בעזרה בתחומים נוספים כמו חיתולים שגם הם עולים הרבה כסף.

אני מקווה שהציבור הרחב, החברות והממשלה, יירתמו ויתרמו מזמנם ומכספם לנושא זה ויעזרו לנו לממש את כל השלבים למען חברה בריאה יותר.

שתף פוסט זה